Karl Evang

Karl Evang, norsk helsedirektør i 34 år, var en av initiativtakerne til Verdens helseorganisasjon (WHO).
Foto (utsnitt): Rigmor Dahl Delphin/Wikimedia Commons

WHOs arbeid med pandemi-traktat

Av Tron Lande Andersen 22. april 2023 - se OPPDATERING

Covid19 har vært krevende for Verdens helseorganisasjon (WHO), og og i mars 2021 kom en erklæring fra 25 stats- og organisasjonsledere - deriblant statsminister Erna Solberg og president for Det europeiske råd, Charles Michel - om at det er behov for en internasjonal pandemitraktat, forankret i WHOs konstitusjon og med WHOs internasjonale helsereglement (IHR) som et viktig instrument. Utmeisling av pandemitraktat og revisjon av IHR er nå igang.

Prosess

Pandemi-traktat

På et ekstraordinært møte 1. desember 2021 besluttet Verdens helseforsamling (World Health Assembly - WHA), WHOs øverste beslutningsorgan, å utarbeide en "pandemi-traktat" i form av en konvensjon, avtale eller annet instrument hjemlet i WHOs konstitusjon. WHA opprettet samtidig et mellomstatlig forhandlingsorgan (intergovernmental negotiating body - ING) til å gjøre denne jobben. Rapport om framdrift skal avgis på WHAs årlige samling i mai 2023 og endelig forslag skal fremlegges til behandling på WHAs samling i 2024.

Det foreligger nå et råutkast (zero draft) til avtale datert 1. februar 2023. Avtalen som man jobber med kalles inntil videre WHO CA+ fordi det ikke er avklart om det blir en convention, et agreement eller et annet instrument.

Revisjon av det internasjonale helsereglementet (IHR)

Et forslag fra USA til konkrete endringer i IHR ble fremlagt på WHAs årlige samling i 2022. Det ble besluttet at en arbeidsgruppe (WGIHR) skulle jobbe videre med å revidere IHR, og at forslag til endringer kunne sendes inn frem til 30. september 2022. Inkludert USA har 16 land sendt inn forslag. 4 av forslagene er innsendt på vegne av organisasjoner: Tsjekkia sendte inn for EU, Eswatini for WHOs afrikanske region, Russland for Den eurasiske økonomiske union (EAEU) og Uruguay for Southern Common Market (Mercosur).

Det er utabeidet en artikkel-for-artikkel sammenstilling av alle endringsforslagene uten at forslagsstiller er nevnt.

Forslag fra WGIHR til revisjon av IHR skal fremlegges til behandling på WHAs samling i 2024.

Pandemi-traktat og revisjon av IHR skal lages slik at de kompletterer hverandre. INB og WGIHR må derfor ha nok kontakt i arbeidet.


Innhold

Målet er å utvikle ordninger for å forebygge, være forberedt på og kunne håndtere pandemeier. Mye i de foreløpige forslagene dreier seg om arbeidsmåter (varsling, informasjon, koordinering, rapportering osv), prinsipper/verdier (rettferdighet, ikke-diskriminering, mm) og finansiering. Enkelte forslag spriker. F.eks. har Zero Draft WHO CA+ art. 4 Guiding principles and rights respekt for menneskerettighetene som første punkt, mens et av endringsforslagene til art. 3 om prinsipper i IHR stryker forpliktelsen til å følge menneskerettigheter og erstatter den med forpliktelser i forhold til vage begreper som "equity, inclusivity, coherence" mm.

Enkelte forslag er urovekkende. Det gjelder bl.a. art. 17 i Zero Draft WHO CA+ som forplikter partene til å fremme sunn og riktig opplysning og motarbeide falsk og villedende informasjon. Forholdet mellom art. 17 og ytringsfrihet, som er en av menneskerettighetene art. 4 sier traktaten skal respektere, virker høyst uklart.

Verdt å nevne er også Zero Draft WHO CA+ art. 18 som forplikter partene til en One Health tilnærming, dvs at helsen til mennesker, dyr og miljø skal sees i sammenheng. Dermed kobles pandemi-traktaten eksplisitt (art. 18 punkt 3) til climate change, noe som åpner for å begrunne klima-tiltak også med pandemi-hensyn.

Pandemi-traktat og IHR er et komplekst materiale, og å bedømme hvor overnasjonalt/sentralisert beslutningssystemet i praksis vil kunne bli er vanskelig.