Politikkgjennomføring
Medlemslandene har en viktig rolle i gjennomføringen av EUs politiske beslutninger. De følger opp lovvedtak, harmonisering gjennom den åpne koordineringsmetoden
og EU-budsjettet i samspill med Kommisjonen. EU-kommisjonen fører samtidig kontroll med gjennomføringen.
EØS/EFTA-landene må først overta relevant EU-politikk og skal deretter gjennomføre den på samme måte som EU-landene. EFTAs overvåkingsorgan EFTA Surveillance Authority (ESA)
fører tilsyn med gjennomføringen.
EØS/EFTA-landene fikk gjennom EØS-avtalen (del VI) adgang til å delta i EUs samarbeid utenom de fire friheter. Det gjelder regler og samarbeidsprogrammer (eu-programmer)
for blant annet forskning og utvikling, IKT, utdannelse, sosialpolitikk, innovasjon og næringsutvikling, turisme, sivil beredskap, kultur,
sysselsetting, fattigdomsbekjempelse, romfart, smittevern og folkehelse. Det er ingen forpliktelse - landene kan delta hvis de selv ønsker det.
Norge er aktivt med og har importert mye av EUs regelverk. Alle avtaler og rettsakter for slikt samarbeid tas inn i EØS-avtalens protokoll 31.
Utenfor EØS-avtalen deltar Norge i flere av EUs regionalpolitiske samarbeidsprogrammer.
Mange typer aktører deltar i utarbeidelse og gjennomføring av eu-programmer - myndigheter, offentlige og private institusjoner, organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner.
Egne programkontorer koordinerer arbeidet.
Norge har også inngått en rekke avtaler med EU om deltagelse i EU-byråer - institusjoner som bidrar i gjennomføringen av EUs politikk og også har en viss beslutningsmakt. Det er flere typer
byråer, og de er lokalisert rundt omkring i Europa. Norge deltar i ca 30 byråer, tilslutningen til energibyrået ACER (European Union Agency for the Cooperation
of Energy Regulators) i 2018 er den mest kontroversielle så langt.
|